چقدر اين مقرون به صرفه است كه انسان كارش زندگي اش شغلش چيزي باشد كه هرلحظه ي آن مي تواند عبادت باشد.( مقام معظم رهبري)

 

 

  به وب سايت دبستان انديشه خوش آمديد.

 

 

 براي مشاهده پذيرفته شدگان سمپاد اينجا كليك كنيد.

 

 

 

 

 براي مشاهده ي مقاله ي آسيب هاي اجتماعي اينجا را كليك كنيد

 

 

 

كودكان و رسانه ي اينترنت

 نمي­توان تصور كرد كه فرزندان ما بزرگ شوند، رشد كنند، وارد دانشگاه يا حوزه­ هاي مختلف شغلي شوند اما با رايانه آشنا نباشند و از شبكه جهاني(اينترنت) چيزي ندانند. دنياي امروز، دنياي تلويزيون، ماهواره، كامپيوتر و اينترنت مي­باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و نفوذ خود را ادامه مي­دهند كه نمي­­­­توان از كنار آنها با بي­­ تفاوتي گذشت بلكه بايد با آنها به روش صحيح برخورد نمود تا بيشترين سود و استفاده حاصل آيد. نكته قابل ذكر آن است كه هم چنانكه اثرات مفيد تكنولوژي جديد در كيفيت زندگي ما قابل انكار نيست ولي در صورت عدم مديريت صحيح نيز ممكن است تاثيرات مضر آن بر زندگي كودكان و نوجوانان ما غير قابل جبران باشد.

 كودكان و اينترنت

رشد سريع تكنولوژي در زمينه اينترنت حوزه جديدي از توجه را بوجود آورده است اينترنت يك منبع بي­ پايان اطلاعات است و فرصتي است جهت تعامل، ولي با وجود آن مي­­­تواند يك خطر واقعي براي كودكان و نوجواناني باشد كه استفاده صحيح از آن را نياموخته­ اند.

اكثر والدين به فرزندان خود مي­آموزند كه با افراد غريبه صحبت نكنند، اگر در منزل تنها هستند درب منزل را به روي كساني كه نمي شناسند باز نكنند، اگر فرد ناشناسي تلفن زد به او اطلاعات ندهند.

اكثر والدين روي اين موضوع كنترل و نظارت دارند كه فرزندانشان با چه كسي حرف مي­زند؟ با چه كسي دوست است؟ كجا مي­رود؟ چه كتاب يا روزنامه­ هاي را مي­خواند؟ اما نمي­دانند كه همين نظارت، كنترل و راهنمايي را بايد هنگام استفاده از اينترنت اعمال كنند.

  در استفاده از اينترنت توصيه­ هاي زير را به كار بنديد:

  1. زمان استفاده از اينترنت را محدود كنيد.
  2. به نوجوان خود بياموزيد كه هرچيزي را كه در اينترنت مي­بيند يا مي­خواند حتما" درست و واقعي نيست.
  3. روي سايت­هايي كه فرزندتان به آنها مراجعه مي­كند نظارت داشته باشيد.
  4. سعي كنيد خود را با اطلاعات جديد و پيشرفت تكنولوژي آشنا نماييد و در اين حوزه­ ها آموزش ببينيد. دور ماندن شما از پيشرفت­هاي جديد باعث افزايش شكاف نسلي بين شما و نوجوانتان مي­گردد.
  5. زمان­هايي را اختصاص دهيد كه با فرزند خود از سايت­هاي مختلف اينترنتي ديدن نماييد. راجع به مطالب و محتوي آن به بحث و مذاكره بنشينيد و بازي­­ها و فعاليت­هاي را با يكديگر انجام دهيد. داشتن فعاليت مشترك با فرزندانتان به شما اين فرصت را مي­دهد كه بر فعاليت­هاي او نظارت داشته باشيد و فرصتي را براي نقد مطالب در اختيار شما قرار مي­دهد علاوه بر آن در اين فعاليت مشترك هم شما مي­توانيد از او چيزي بياموزيد و هم او مي­تواند از شما بياموزد.
  6. به فرزند خود آموزش دهيد كه صحبت كردن در اتاق گفتگو مثل صحبت كردن با يك غريبه است و همان احتياط­هايي را كه در مورد ارتباط با غريبه­ ها به كار مي­بنديم در اينجا نيز بايد به كار گيريم.
  7. به فرزند خود بياموزيد كه هيچگاه نبايد اطلاعات شخصي و خانوادگي خود را در اينترنت به شخص ديگر بدهد.
  8. هرگز با شخصي كه در اتاق گفتگو ملاقات كرده نبايد يك ملاقات واقعي ترتيب دهد.
  9. به آنها بياموزيد همان قوانيني و احتراماتي را كه در ارتباطات واقعي رعايت مي­كنيم بايد در ارتباطات اينترنتي نيز رعايت كنيم مانند: فحش ندادن، استفاده ­نكردن از كلمات زشت و ركيك و ...
  10. به آنها بياموزيد كه ارتباطات اينترنتي و چتي ما را براي ارتباطات واقعي بين فردي آماده نمي­كند.
  11. فقط زماني اجازه ترتيب آدرس پست الكترونيكي را به او بدهيد كه بدانيد در اين زمينه به بلوغ كافي رسيده است و به طور دوره­ اي پست الكترونيكي و فعاليت اينترنتي او را نظارت كنيد.

 با كودكان خود بازي كنيد

 براي كودكان بازي كردن امري طبيعي است كه با آن در مورد خودشان ، محيطشان و افراد پيرامونشان چيزهاي زيادي ياد مي‌گيرند . بازي‌هاي خيالي براي كودكان كوچك فرصت پيش مي‌آورد تا نقش‌ها و مهارت‌هاي بزرگ‌سالي را تمرين كنند . مطالعات نشان داده است كودكان از طريق بازي مي‌آموزند كه از ديدگاه ديگران به قضايا نگاه كنند ، خود را كنترل كنند و نوبت را رعايت كنند. هنگامي كه بچه‌ها بازي‌هاي داراي قوانين يا بازي‌هاي تخيلي ا انجام مي‌دهند ،از نظر فيزيكي كمتر خشونت به كار مي برن و با ساير بچه‌ها و بزرگ‌سالان همكاري كرده و همدلي مي‌كنند.

 درعين‌حال بازي‌ها انواعي از مهارت‌ها را در كودك رشد مي‌دهند.مثلاً پريدن ، تعادل را در كودك رشد مي‌دهد يا انواعي از ورزش‌ها ، باعث رشد و هماهنگي حركتي مي‌شود. آن‌ها از طريق بازي ، مهارت‌هاي اجتماعي را در خودشان رشد مي‌دهند مانند بحث كردن ، همكاري و اشتراك . بازي‌ها تخيل را در كودك پرورش داده و راهي به سوي انواع خلاقيت‌ها مي‌باشند.كودك در آن سنا ريوهاي مختلف و  مشكلات را تجربه كرده و راهي براي حل مسائل خود مي‌يابند.

 متأسفانه در عصر حاضر تاكيد بيشتر روي يادگيري تحصيلي است و فعاليت‌ها دارد به فعاليت‌هاي بدون تحركي مانند ديدن تلويزيون و بازي‌هاي رايانه‌اي منحصر مي‌شود. اين به عهده والدين است كه فرصتي براي انواع بازي‌هاي حركتي و تخيلي كودكان به تنهايي يا در كنار خود فراهم كنند.

 به دنياي كودك خود وارد شويد

 بازي (والد - كودك) بيشتر از آنچه كه به نظر مي‌رسد باارزش و بامعنا است. بازي فرصتي براي والد فراهم مي‌كند تا به دنياي كودكش واردشده ، به او نزديك تر شود. هر چقدر والد با دنياي آن‌ها بيشتر ملحق شود همكاري آن‌ها را با خود ، خصوصاً در مواقع بحراني بيشتر مي‌كند.

 با بازي كردن ، راهي پيدا مي‌شود تا بفهميم در زندگي كودكمان چه مي‌گذرد.غالباً كودكان با عروسك‌هايشان يا بازي‌هاي خيالي‌شان ، صحنه‌هايي از زندگي واقعي را بازي مي‌كنند و افكار و دل نگراني‌هاي خود را براي سايرين به نمايش مي‌گذارند. براي بسياري از والدين ، انجام بازي‌هاي كودكانه بسيار سخت و گاه احمقانه است و هنگام آن دچار تنش و نگراني مي‌شوند، زيرا همواره دنبال آن هستند كه در آن بازي اتفاق خاصي بيفتد درحالي‌كه تنها بايد سعي كنند كه علايق طبيعي كودك خود را دنبال كنند و اجازه دهند او هدايت‌كننده اول باشد. براي كودكان هر چيزي مي‌تواند تبديل به يك وسيله بازي شود. او مي‌تواند از ديگ و كتري آشپزخانه وسيله موسيقي بسازد يا هر تكه سنگي در باغچه براي او تبديل به قصر افسانه‌اي شود. پس والدين هم بايد بدانند كه در هر موقعيتي مي‌توان با آن‌ها بازي كرد ، چه در مغازه بقالي ، چه در داستان‌گويي‌هاي شبانه و يا هنگام آماده شدن براي مدرسه.

 توجهي كه والدين در هنگام بازي به كودك خودشان مي‌دهند زيربناي ساختن اعتمادبه‌نفس در او است. هنگامي كه والدين تظاهر مي‌كنند كه در بازي كودك هدايت‌كننده اصلي است و آن‌ها دنباله روي او ، به كودكشان مي‌فهمانند كه دنياي خيالي او را قبول دارند و به او قدرت مي‌بخشند.

 

    چگونه كودكم را براي بازي كردن تشويق كنم؟

 1 با كودك خود بازي كنيد: او از گذراندن زمان با شما لذت مي‌برد. فعاليت‌هايي را پيدا كنيد كه هر دو از آن لذت ببريد.

  2 يك نمونه خوب براي كودك خود باشيد : او شما را نگاه كرده و سعي مي‌كند شبيه شما باشد.

 3 موقعيتي فراهم كنيد كه كودك با ساير كودكان بازي كند.

  زماني را براي بازي كردن باهم كنار بگذاريد

  بازي‌هاي فعاليتي :

 اجازه دهيد اين كودك باشد كه تصميم مي‌گيرد چه بازي كنيد. خود را به ندانستن بزنيد و تفريح كنيد . مثلاً تظاهر كنيد در آشپزخانه كوچكش داريد غذا مي پزيد يا باهم به جنگل رفته‌ايد.

 2 عروسك‌هاي انگشتي :

 استفاده از عروسك‌هاي انگشتي روش بسيار مفيد براي آموزش مهارت‌هاي اجتماعي و حل مسئله است درعين‌حال راه حل مناسبي براي تخليه احساسات كودك هستند . به آنچه عروسك‌ها مي‌گويند گوش كنيد و به موقعيت‌هايي كه در آن گرفتارشده‌اند ، توجه كنيد.

 3 باهم بيرون برويد:

 فعاليت‌هاي زيادي را در بيرون از خانه مي‌توان انجام داد مانند رفتن به پا رك ، توپ‌بازي و .... در شن‌ها باهم بازي كنيد ، دنبال هم بدويد و از باهم بودن لذت ببريد.

 بازي‌هاي قانون دار بكنيد:

 بازي‌هايي مانند مارپله ، ايروپولي و... براي آموزش كنترل خود و رعايت  نوبت و بردن و باختن بسيار مفيدند.

 كتاب بخوانيد :

 كتاب خواندن علاوه بر اثراتش بر روي مهارت‌هاي تحصيلي ، اثرات تفريحي زيادي دارد . كودك را تشويق كنيد تا تصاوير را شرح داده يا حدس بزند كه بعد چه اتفاقي مي‌افتد.

 

 

 آيا تجربيات موسيقيايي مي توانند هوش را تقويت كنند ؟

 

در آزمايشي كه در سال 1993 انجام شد، پژوهشگران گزارش دادند دانشجوياني كه به مدت چند دقيقه قبل از امتحان توانايي استدلال فضايي به سونات موزارت گوش دادند از دانشجوياني كه بعد از گوش دادن به دستورالعمل هاي آرميدگي يا نشستن در حالت سكوت اين امتحان را دادند، بهتر عمل كردند. پژوشگران نتيجه گرفتند كه به نظر مي رسد نغمه هاي موزارت تغييراتي را در مغز ايجاد مي كنند كه اتصالات نوروني را "سرحال مي آورند" و از اين رو تفكر را بهبود مي بخشند. اما افزايش در عملكرد، كه به "اثر موزارت" معروف شده است، فقط 15 دقيقه دوام داشت و معلوم شد كه تكرار كردن آن دشوار است. به نظر مي رسد كه سمفوني موزارت به جاي اينكه تغيير واقعي در توانايي ايجاد كند، برانگيختگي و خلق را بهتر مي كند كه تمركز بهتر در امتحان را به بار مي آورد.

به رغم شواهد موجود كه اثر موزارت قطعي نيست، رسانه هاي گروهي و سياستمداران مجذوب اين عقيده شده اند كه مواجهه كوتاه مدت مغز با موسيقي كلاسيك در نوباوگي، زماني كه اتصالات نوروني به سرعت تشكيل مي  شوند، ممكن است منافع عقلاني دايمي داشته باشد. طولي نكشيد كه ايالت هاي جورجيا، تنسي، و داكوتاي جنوبي براي هر نوزادي كه بيمارستان را ترك مي كرد CD هاي مجاني تامين كردند. با اين حال، تاكنون درباره اثر سمفوني موزارت بر نوباوگان هيچ تحقيقي انجام نشده است! و آزمايش هايي كه روي كودكان دبستاني اجرا شدند، هيچ بهبود عقلاني در نتيجه گوش كردن به موسيقي را به بار نياوردند.

پژوهش حكايت از آن دارد كه براي ايجاد افزايش بادوام در نمرات آزمون رواني، مداخله ها بايد بلند مدت بوده و مشاركت فعال كودكان را در بر داشته باشند. در نتيجه، گلن شلن برگ در سال 2004 اين سئوال را مطرح كرد كه آيا درس هاي موسيقي مي توانند هوش را افزايش دهند؟ كودكاني كه درسهاي موسيقي را مي گيرند بايد به طور منظم تمرين كنند، توجه خود را كاملاً متمركز كنند، نت هاي موسيقي را بخوانند، قطعه هاي موسيقي طولاني را حفظ كنند، ساختارهاي موسيقي را بفهمند، و بر مهارت هاي فني تسلط يابند. اين تجربيات ممكن است پردازش شناختي را مخصوصاً در دوران كودكي كه مناطقي از مغز عملكرد تخصصي پيدا مي كنند و بسيار انعطاف پذير و نسبت به تاثيرات محيطي حساس هستند، تقويت كنند.

 

كودكاني كه ظرف مدت چند هفته درست هاي موسيقي مي گيرند در مقايسه با كودكاني كه درس هاي تئاتر مي گيرند يا هيچ درستي نمي گيرند، در آزمون رواني عملكرد بهتري دارند. كودكان براي نوازندگي بايد از چند نوع مهارت عقلاني استفاده كنند كه متمركز كردن توجه، خواندن نت هاي موسيقي، حفظ كردن متن هاي طولاني، تحليل كردن ساختارهاي موسيقي، و تسلط يافتن بر مهارت هاي فني از آن جمله هستند. 

 

شلن برگ 132 كودك 6 ساله را كه به قدر كافي براي درس هاي رسمي بزرگ بودند، فراخواند. ابتدا، اين كودكان آزمون هوش را انجام دادند و از نظر پختگي اجتماعي ارزيابي شدند و بدين ترتيب پژوهشگران مي توانستند بفهمند كه آيا درس هاي موسيقي بر يك جنبه از رشد اما نه بر جنبه هاي ديگر اثر مي گذارند. بعداً اين كودكان را به طور تصادفي در يكي از چهار موقعيت آزمايشي گماردند. دو گروه، گروه موسيقي بودند؛ يكي درس هاي پيانو و ديگري درس هاي صدا گرفت. گروه سوم درس هاي تئاتر گرفت – موقعيتي كه روشن مي كرد كه آيا بهبود عقلاني منحصر به تجربيات موسيقي است يا نه. به گروه چهارم – گروه گواه بدون درس -  درس هاي موسيقي در سال بعد پيشنهاد شد. درس هاي موسيقي و تئاتر در كنسرواتوار رويال موسيقي در تورنتو صورت گرفتند و معلمان با تجربه اي به اين كودكان در گروه هاي كوچك تدريس كردند. بعد از 36 هفته درس، پي گيري طول انجام شد: بار ديگر هوش و پختگي اجتماعي كودكان ارزيابي شدند.

هر چهار گروه افزايش هايي را در عملكرد آزمون نشان دادند، احتمالاً به اين علت كه آزموني به تازگي وارد مدرسه شده بوند كه معمولاً به افزايش در عملكرد آزمون منجر مي شود. اما دو گروه موسيقي، از گروه تئاتر و بدون درس، افزايش يشتري نشان دادند (شكل را ببينيد). پيشرفت آنها، هرچند كه فقط چند نمره بود، به چند توانايي ذهني، از جمله مهارت هاي كلامي و فضايي و سرعت تفكر گسترش يافت. در عين حال، فقط گروه تئاتر از نظر پختگي اجتماعي بهبود يافت.

درس هاي موسيقي موجب افزايش در هوش مي شوند. در تحقيقي كه راهبردهاي پژوهشي آزمايشي و طولي را تركيب كردند، عملكرد كودكان در آزمون رواني به صورت طولي، قبل و بعد از اينكه يكي از اين چهار موقعيت را تجربه كردند، رديابي شد:

1. درس هاي پيانو، 2. درس هاي صدا 3. درس هاي تئاتر، 4. بدون درس.

كودكاني كه در دو گروه درس موسيقي قرار داشتند افزايش بيشتري را در نمرات آزمون نشان دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس : تهران - امیرآباد شمالی- بین جانبازان و آزادگان- خیابان 21
تلفن : 88008483
آدرس رايانامه : school andishe6 ir